Mars

En månad för att skapa balans i både kropp och själ. Mars är en månad som balanserar mellan vinter och vår, en övergångs månad i väntan på att vårens sprudlande liv väcks upp på nytt igen. Övergång från mörker till att mera ljus flödar in. I övergångar är det extra viktigt att skapa balans. Enligt Ayurvediskt visdom (Indisk läkekonst) så bör kroppen följa årstidernas rytm för våran hälsa och balans.

Den 9 Mars är det yoga i saltgrottan klockan 10.00-12.00 Ett pass för balans i kropp och sinne. Skön avslappning till vibrationerna av gongen. Vi avslutar med mantra meditation.

Välkommen att anmäla dig till Maritza 0702011297

Livsrytmen

Din kropp är det synliga uttrycket för din existens.Vi är många som inte är närvarnde i våra kroppar, som verkligen bor i dem och känner deras puls. Inte heller är vi i samklang med den grundläggande rytm som skapar liv i våra kroppar. Vi lever utanför oss själva, våra minnen, våra önskningar- frånvarande ägare till den stora rikedom vi har i oss själva.

utdrag ur boken: Att bara vara

 

Övning som hjälper dig att landa och ta plats i din kropp: Sitt eller ligg bekvämt, känn underlaget mot din kropp. Ta ett djup andtag och känn hur det fyller din kropp. Lägg nu allt ditt focus i din mage, du kan lägga dina händer på magen och känn andetaget mot din hand, flytta focus till kroppens baksida och känn andetaget i din rygg, flytta focus till olika kroppsdelar och njut av att vara närvarande i din kropp. 

 Hjärta

 

 

 

 

Apelsin solens frukt  

Efter en lång och mörk årstid är det bra att stärka kroppen. Fylla på med vitaminer och mineraler. God näringsrik mat mycket grönsaker och frukt.

Här kommer ett recept på en god apelsinsmoothie, fylld med vitaminer som bostar ditt imunsystem.                                                                                                                          

2 personer:                                                                     

1 apelsin, 1 banan, 1 mango, färsk hackad ingefära efter egen smak, soja eller havramjölk      

Drick och njut,känn hur näringen fyller och tas upp av hela din kropp. 

Enligt Ayurvedisk visdom, bör du skapa en lugn och trivsam matsituation. Tugga maten väl för att kroppen ska tillgodogöra sig näringen på bästa sätt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

           

Andetag för balans i kropp och sinne

Sitt i lätt meditationsställning, eller på det sätt som passar din kropp för att kunna slappna av. Sjunk ner med sittbenen i underlaget, känn stödet från jorden och lyft sedan upp överkroppen ur ditt bäcken. Andas in och ut genom näsan, känn hur andetaget fyller din kropp. Ha intentionen jag fyller min kropp med lugn och balans, andas några andetag in och ut genom näsan,känn att du landar i din kropp. Lyft upp höger hand och tryck för höger näsborre, andas in genom vänster näsborre, tryck för vänster näsborre och andas ut genom höger näsborre, andas in genom höger och sedan ut genom vänster. Växla hela tiden i cirka elva minuter. Det här andetaget är balanserande och stimulerar din yin/kvinnliga energi (lugn och ro systemet) och din yang/maskulina energi .