Februari

En månad för stillhet och vila, att bara ta det lungt innan vårens sprudlande liv väcks upp på nytt igen. Enligt Ayurvediskt visdom (Indisk läkekonst) så bör kroppen följa årstidernas rytm för våran hälsa och balans.

Ordspråk: Man måste stanna upp ibland för att orka gå vidare

Det krävs inte alltid arbete av en människa. Det finns sådant som helig sysslolöshet. Något som man nu väldigt mycket försummar att ägna sig åt.

utdrag ur boken: Att bara vara

 

 

 

 

 

Apelsin solens frukt  

Efter en lång och mörk årstid är det bra att stärka kroppen. Fylla på med vitaminer och mineraler. God näringsrik mat mycket grönsaker och frukt.

Här kommer ett recept på en god apelsinsmoothie, fylld med vitaminer som bostar ditt imunsystem.                                                                                                                          

2 personer:                                                                     

1 apelsin, 1 banan, 1 mango, färsk hackad ingefära efter egen smak, soja eller havramjölk      

Drick och njut,känn hur näringen fyller och tas upp av hela din kropp. 

Enligt Ayurvedisk visdom, bör du skapa en lugn och trivsam matsituation. Tugga maten väl för att kroppen ska tillgodogöra sig näringen på bästa sätt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

           

Andetag för att stilla sinnet och uppleva hur hela kroppen fylls med lugn.

Sitt i lätt meditationsställning, eller på det sätt som passar din kropp för att kunna slappna av. Sjunk ner med sittbenen i underlaget, känn stödet från jorden och lyft sedan upp överkroppen ur ditt bäcken. Andas in och ut genom näsan, känn hur andetaget fyller din kropp. Ha intentionen jag fyller min kropp med lugn och stillhet. Lyft upp höger hand och tryck för höger näsborre. Andas in och ut genom vänster näsborre. Det här andetaget är lugnande och stimulerar din yin/kvinnliga energi (lugn och ro systemet) Fortsätt i cirka 11 minuter.

Ett bra andetag för att lugna kroppen innför sovdags.