Augusti

Enligt Aurvedisk visdom (Aurveda betyder läran om livet) så bör kroppen följa årstidernas växling.

På sommaren dominerar pitta. Pitta består av elemetet eld, värme/hetta ökar under den varma årstiden hos oss alla, men framför allt hos de personer som har mycket pitta i sin konstitution. För att upprätthålla balansen i våra kroppar finns det några aurvediska råd som tex.

Att undvika starkt kryddad mat som ökar pitta. Ät en kost som är lugnande och svalkande, tex mycket grönsaker som broccoli, sparris, zucchini, blomkål. Mild mat som ris, vit fisk, kyckling/kalkon, färska bär och frukter är bra. Undvik för mycket kaffe och alkohol, drick mycket rumstempererat vatten gärna smaksatt med gurka. lime.Iskalla drycker försvagar matsmältningen.

Motion som är lugn, långa promenader i skogen, yoga, simning kan vara några exempel. Börja och avsluta dagen med en stunds meditation.

 

Den 4 september startar höstens yogakurser i Villa Fannalund. 

Höstens tema: Aurveda, vi gör yogapass för vata, pitta och kafa. Tips och råd för att balansera de olika doshorna. 

Välkommen att anmäla dig till Maritza 0702011297

Livsrytmen

Din kropp är det synliga uttrycket för din existens.Vi är många som inte är närvarnde i våra kroppar, som verkligen bor i dem och känner deras puls. Inte heller är vi i samklang med den grundläggande rytm som skapar liv i våra kroppar. Vi lever utanför oss själva, våra minnen, våra önskningar- frånvarande ägare till den stora rikedom vi har i oss själva.

utdrag ur boken: Att bara vara

 

Övning som hjälper dig att landa och ta plats i din kropp: Sitt eller ligg bekvämt, känn underlaget mot din kropp. Ta ett djup andtag och känn hur det fyller din kropp. Lägg nu allt ditt focus i din mage, du kan lägga dina händer på magen och känn andetaget mot din hand, flytta focus till kroppens baksida och känn andetaget i din rygg, flytta focus till olika kroppsdelar och njut av att vara närvarande i din kropp. 

 ❤

 

 

 

 

Svalkande bär smoothie

1  banan

! dl hallon

1 dl blåbär

Havremjölk

1 kryddmått äkta vaniljpulver

Mixa allt, drick smoothin rumstempererad i lugnt tempo och njut av smaken.

 

 

 

Andetag för balans i kropp och sinne

Sitt i lätt meditationsställning, eller på det sätt som passar din kropp för att kunna slappna av. Sjunk ner med sittbenen i underlaget, känn stödet från jorden och lyft sedan upp överkroppen ur ditt bäcken. Andas in och ut genom näsan, känn hur andetaget fyller din kropp. Ha intentionen jag fyller min kropp med lugn och balans, andas några andetag in och ut genom näsan,känn att du landar i din kropp. Lyft upp höger hand och tryck för höger näsborre, andas in genom vänster näsborre, tryck för vänster näsborre och andas ut genom höger näsborre, andas in genom höger och sedan ut genom vänster. Växla hela tiden i cirka elva minuter. Det här andetaget är balanserande och stimulerar din yin/kvinnliga energi (lugn och ro systemet) och din yang/maskulina energi .